Bäckenfrakturer och förlossning på gång!

Nu har jag varit tyst alldeles för länge. Mycket på grund av den händelserika månaden som det har resulterat i. Först och främst så var jag iväg i Spanien och var inte som mest sugen på att sätta mig framför datorn utan njöt istället av att få spendera tid på hemmaplan. Sedan så kom jag tillbaka till Sverige under tisdagen och det tog inte många dagar innan jag tvingades bosätta mig på Kungälvs Lasarett i en vecka. Det eftersom jag under fredagseftermiddagen lyckades ramla av hästen. Det hela verkade ganska odramatiskt men slutade ändå med ett samtal till ambulans och där igenom transport till sjukhuset. Efter mycket morfin och röntgen kommer det verkliga resultatet. Tilläggas kan att jag trodde det var min höt som hade gått ur led alternativt att det skulle ha kommit några sen- eller muskelfästen till skada. Men inte mer än så. Det visade sig dock vara tre bäckenfrakturer! Tre frakturer som var helt genomgående, alltså helt av. En strax till höger om svanskotan och två på själva sittbenet. Inget vidare.
Nu är jag hemma igen. Fick komma hem efter en vecka. Fortfarande är det ganska höga doser smärtstillande och det gör ju såklart ont. Känner mer och mer bieffekter av frakturerna på muskler och senor omkring de skadade områdena. Så hoppas bara det läker ordentligt så att det inte rör sig för mycket på grund av de försvagade mjukdelarna runt det hela....de säger att det ska bli helt bra och jag får hoppas att läkarna har rätt. Får vila och hoppa fram på mina kryckor i fem veckor till, sedan är det tillbaka på röntgen för att kontrollera läkningen. Håller tummarna. Att inte kunna göra något själv och framför allt att inte kunna rida är lite smått irriterande... Lalan som började bli så fin.
Förutom min otur och dumma olycka så har jag ju min lilla tjej som är högdräktig. Hon är i dag 60 och det verkar som om det lite är på gång. Inatt sov hon inte alls verkade det som och hon låg och vände på sig och gjorde lite läten då och då. Kanske var det de första öppningsverkarna som sakta, sakta börjat sätta igång? Ser även lite ut som hon faktiskt börjat öppna sig lite. Svårt att säga redan nu, men små tecken finns det. Att hon föder på dag 61 känns inte långt borta, framför allt eftersom hon är så fruktansvärt tjock! Det kan nog vara många bäbisar och då är det kanske inte jätte konstigt att de kommer ganska tidigt. Hon är trots allt inom ramen för hur lång en normal dräktighet bör vara. Allt mellan 58-71 dagar är normalt. Så kanske det börjar bli dags. Får se hur hon verkar fram emot kvällen. Kanske signalerna blir tydligare, eller så lurar hon mig lite. Hennes sömnlösa natt kanske bara var väldigt livfulla små djur i magen som sparkade och störde hennes sömn.. Svårt att säga.
Men jag har svårt att lämna henne nu. Känns lite sådär nu när det är så nära. Går ju möjligt att veta om hon ska föda nu eller om en vecka i princip. Men väntar med spänning. Det har tydligt börjat bli alldeles bulligt på magen runt tuttarna. Så det kan omöjligt vara långt borta!!! Får vänta och se helt enkelt!
Jag kommer försöka uppdatera mycket oftare nu den sista tiden av hennes dräktighet och sedan hela perioden från kattungarnas födsel fram till de flyttar!
Kramar och håll tummarna för min lilla Vera att allt går bra nu!!! Bilder kommer snart! Ska försöka ta bild på tjocka magen!

Kommentarer
Postat av: Mamis

Lycka till med Velan!!!!

2011-04-22 @ 08:47:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0