Förlossning - katt. Väntar med spänning!

Idag har det allt solats, det ska gudarna veta. Min mage verkar få tillbaka sin svarta färg. Tur att jag snabbt blir brun, annars hade jag nog haft för dåligt tålamod för att sola. Faktum är dock att det är väldigt skönt! Huden blir mörkare och håret ljusare. Tror jag ska färga tillbaka håret mörkt igen. Det finns en liten risk med det...jag kommer inte se svensk ut längre. Fast det är posetivt på sitt sätt. Det är inte särskilt exotiskt att vara Svensk i Sverige.
Vera jobbar på hon. Bäbisarna sparkar och har sig, nästan så de vill slå sig ut nu. Fast det är bra om de ligger kvar där de ska en stund, men oj vad jag lägtar att få se de nu. Se hur många de blir, sedan vilka färgnyanser och personligheter! Ska bli så spännande. Allt är förberett!
En baslista att tänka på innan kattungarna kommer till världen. Allt för att undvika skador på både mamma och ungar. Även för att snabbt kunna agera om olyckan skulle vara framme.


  • Modersmjölksersättning (KMR) och nappflaska
  • Filtar i massor, inte frotté då bebbarna fastnar med klorna
  • Våg för att direkt kunna väga de nyfödda
  • Steril sax och/eller tråd. Om mamma behöver hjälp att avlägsna navelsträngen
  • Nagellack i olika fäger för att kunna identifiera de vita liven. Målas på klorna
  • Handdukar för att torka och frottera kattungarna torra om så skulle behövas
  • Värmedyna
  • Telefonnummer till uppfödare ch veterinär
  • Vaselin eller glidslem
  • Något desinfinserande
  • Kattungelåda. Katten kan välja att föda på annan plats, hon brukar dock acceptera lådan om man placerar kattungarna i den efter födseln.
  • Element eller annat värmeagregat, kattungarna behöver värme när de föds för att temperaturskillnaden inte ska vara för stor när de kommer till världen. Rimlig temperatur är runt 25-27grader.
  • Block och penna. Måste kunna skriva ned vikt och klockslag för var kattunges födsel
  • Vanlig klocka eller annat för att mäta tiden mellan värkar och födda kattungar.

Jag kan bara vänta. Efter tolvslaget inatt så går Vera in på 64e dygnet i sin dräktighet. Det var på dag 64 som min förra katt fick sina fyra små ungar. Så vem vet om det blir full fart inatt. Det är inte ovanligt att de föder på natten då det är lugn runt omkring och de kan gå undan i lugn och ro. Tror i och försig att Vera kommer göra allt annat än att gå och gömma sig. Bara den senaste veckan har hon varit extremt tillgiven och sitter och skriker bakom dörren om jag skulle stänga in henne. Stackars lillan. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0